04 Únor 2019

FCA Heritage se vrací na výstavu Salon Rétromobile 2019

 

  • Od 6. do 10. února proběhne v pařížském Expo Porte de Versailles jedna z nejvýznamnějších evropských výstav věnovaných historickým automobilům.
  • V rámci oslav 70. výročí značky Abarth připravilo oddělení FCA Heritage pro tuto výstavu kolekci klasických automobilů, které psaly historii partnerství mezi značkou se štírem ve znaku a italskými značkami koncernu FCA.
  • V expozici budou k vidění modely Alfa Romeo 750 Competizione (1955), Fiat Nuova 500 s tuningem Abarth Record (1958), Abarth 1000 Monoposto Record Classe G (1965), Lancia Rally 037 (1982) a také exkluzivní Alfa Romeo 8C Spider (2010), která je určena k prodeji v rámci projektu Reloaded by Creators.
  • Tato vozidla budou sdílet expozici s Abarthem 124 GT 70th Anniversary, novým modelem věnovaným velkému milníku v historii značky Abarth, a Alfou Romeo Giulia Quadrifoglio, vozidlem, které ztělesňuje nový přístup značky Alfa Romeo.

 

FCA Heritage - oddělení skupiny FCA zaměřené na ochranu a propagaci historického dědictví značek Alfa Romeo, Fiat, Lancia a Abarth - se letos opět zúčastní výstavy Salon Rétromobile, jedné z nejvýznamnějších mezinárodních akcí věnovaných sběratelským automobilům a motocyklům. Výstava v pařížském Expo Porte de Versailles konající se od 6. do 10. února bude ideálním místem oslav 70. výročí značky Abarth. Pro tento účel připravilo oddělení FCA Heritage sbírku klasických automobilů, které vznikly z partnerství značky se štírem ve znaku a italskými značkami, jež jsou nyní součástí koncernu FCA.

 

Návštěvníci budou moci obdivovat tři jedinečná vozidla vyrobená v limitovaných edicích nebo pouze v jediném exempláři: Alfu Romeo 750 Competizione (1955), Fiat Nuova 500 s tuningem Abarth Record (1958) a Lancii Rally 037 (1982). K těmto unikátům se připojí Abarth 1000 Monoposto Record Classe G, který byl zrestaurován speciálně pro tuto příležitost. Jedná se o vůz, ve kterém Carlo Abarth osobně pokořil stý rekord značky nesoucí jeho jméno. Vůz je tak oslavou svého geniálního konstruktéra i řidiče. Tato vozidla na francouzské výstavě doplní rovněž exkluzivní Alfa Romeo 8C Spider (2010), limitovaná edice modelu vytvořeného stylistickým centrem Alfy Romeo a vyrobeného v pouhých 500 exemplářích. Vůz je nabízen oddělením FCA Heritage k prodeji s certifikátem původu Alfa Romeo Classiche Certificate of Authenticity v rámci projektu Reloaded by Creators.

K těmto neocenitelným raritám se připojí také nový Abarth 124 GT 70th Anniversary, vytvořený pro oslavu významného milníku značky Abarth, a dále Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, která je dokonalou ukázkou nového přístupu značky Alfa Romeo a ultimativním vyjádřením koncepce La Meccanica delle Emozioni.

 

 

Sedmdesát let značky Abarth

Vybraná vozidla ze sbírky FCA Heritage oslavují výročí značky Abarth a vyprávějí příběh pouta značky se štírem ve znaku s ostatními italskými značkami spadajícími nyní do koncernu FCA. Dlouhá a úspěšná spolupráce upevnila pozici značky Abarth coby jednoho z největších jmen v mezinárodním motoristickém sportu. Vše začalo v poválečných letech, kdy se touha po novém začátku a rostoucí dostupnost průmyslových technologií staly úrodnou půdou pro nové experimenty v automobilovém průmyslu. V roce 1949 založil Carlo Abarth závodní tým, který nesl jeho jméno a ve znaku jeho znamení zvěrokruhu (štíra). Podnikání bylo zaměřeno především na stavbu vozidel se závodním posláním a později na mechanické komponenty pro tuning modelů postavených jinými výrobci. Již v padesátých letech minulého století se Abarth dostal k práci na vozech Fiat a vytvořil legendární upravené verze schopné pokořit nejrůznější rekordy. Během stejné doby vyvinul Abarth tuningové sady pro standardní produkční vozidla Alfa Romeo a obrátil svou pozornost na extrémní experimenty v podobě jednokusových prototypů. Jeho dlouholetá spolupráce se značkou Lancia se upevnila v druhé polovině sedmdesátých let a vedla k patnáctiletým úspěchům ve světě rally a ve vytrvalostních závodech.

 

Fiat Nuova 500 s tuningem Abarth (1958)

V roce 1957 se Carlo Abarth rozhodl posílit image Fiatu Nuova 500, malého vozidla s výkonem, který byl na hony vzdálený závodním vozům. Jeho subtilní dvouválcový motor byl považován za příliš malý a slabý pro dosažení hodnotných závodních úspěchů. Abarth se rozhodl demonstrovat vlastnosti vozu tím, že ho jednoduše přeměnil na rekordní vůz. Odladěný model 500 s motorem o výkonu 26 k dosahoval nejvyšší rychlosti 118 km/h a bez přestávky vydržel jezdit po okruhu v Monze celých 168 hodin. Během této jízdy sesbíral šest mezinárodních rekordů. Tato a další úspěchy byly pro úspěch nové 500 naprosto zásadní a učinili z ní jedno nejznámějších vozidel na světě.

Vůz vystavený v expozici je právě tím vozem, který pokořil zmiňované rekordy v Monze a byl také prvním Fiatem 500 odladěným značkou Abarth. Vůz byl zrestaurován do původní podoby a má neocenitelnou historickou hodnotu. Je také klíčovým milníkem v historii značky Abarth a motorizmu jako takového.  

 

Abarth 1000 Monoposto Record Classe G (1965)

Mezinárodní federace automobilového sportu FIA vypsala v roce 1964 nové rekordy na krátké vzdálenosti. Mnoho let po svém posledním závodě, ve věku 57 let, se Carlo Abarth rozhodl, že se pokusí o rekord ve třídě G na čtvrt míle, a to na okruhu v Monze.  

Pokušení přispět osobně k historii značky nesoucí jeho jméno a stanovit stý rekord bylo zkrátka neodolatelné. Pro dosažení tohoto cíle musel zahájit Abarth přísnou dietu (říká se, že jedl jen jablka), aby zredukoval svou hmotnost o 30 kg a současně se dokázal vtěsnat do kokpitu vozu.

V říjnu 1965 Abarth 1000 Monoposto Record Classe G poháněný litrovým dvouvačkovým motorem pokořil rekordy na čtvrt míle a 500 metrů, přičemž pokořil mnohem silnější konkurenty, jako například BMW a Porsche.

Jednosedadlový vůz, který řídil sám konstruktér, byl odvozen od vozu formule 2, který Abarth vyrobil o rok dříve a disponoval vylepšenou aerodynamikou (přední část a čelní okno) a samozřejmě i pohonnou jednotkou. Třída G měla motor o objemu 982 cm3, který byl odladěn pomocí dvou karburátorů Weber 40 a dvou vačkových hřídelů.

 

Alfa Romeo 750 Competizione (1955)

Příběh o partnerství mezi Carlem Abarthem a Alfou Romeo při vytváření modelu 750 Competizione pojmenovaném podle čísla projektu Giulietty byl držen v tajemství dlouhou dobu. Cílem tohoto projektu bylo vytvořit vůz kategorie Sport odvozený z Giulietty, který by Alfa Romeo využila pro svůj návrat k závodění v této skupině (po odchodu ze scény po zisku titulu v roce 1951).

Carlo Abarth, který vždy obdivoval motory Alfy Romeo, již značce dodával tuningové sady pro sériové vozy a do projektu se zapojil s velkým nadšením. Postavil šasi podobné typu 207/A. Karoserie pak byla svěřena do péče Maria Boana.

Vytvořený vůz měl slitinový, dvousvíčkový a dvouvačkový čtyřválec jehož objem byl zvětšen na 1488 cm3. Ačkoliv vůz absolvoval testy s úspěchem, projekt byl nakonec ukončen kvůli novému rozhodnutí Alfy Romeo v závodění v kategorii Sport nepokračovat. Model 750 Competizione vystavený v expozici v Paříži je tak jediným exemplářem s naprosto odlišným vzhledem, než byl pro vozy Alfa Romeo v tomto období charakteristický.

 

Lancia Rally 037 (1982)

Spolupráce mezi značkami Abarth a Lancia se nejdříve omezovala pouze na model Aurelia B20, na několik jejích dílů příslušenství pro aftermarket pro posílení výkonu motoru a zavěšení, které Abarth vytvořil v polovině 50. let. Toto partnerství bylo upevněno poté, co značku Lancia získal pod svá křídla Fiat a Lancia se stala součástí jeho závodního oddělení. Značky spolupracovaly především na modelu Abarth SE037, který započal slavné závodní období Lancie v 80. letech.

Vůz s karoserií od Pininfariny a mechanikou vyvinutou Abarthem měl nahradit famózní ale dosluhující Fiat 131 Abarth Rally účastnící se mezinárodních soutěží. Vůz vycházel z konceptu Lancia Beta Montecarlo a byl vybaven dvoulitrovým motorem Fiat se 16ventilovou technikou, který ve verzi schválené pro silniční provoz generoval výkon 205 k. Nejvyšší rychlost dosahoval 220 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h bylo otázkou méně než 7 sekund. Vystavený vůz je jedním z 200 vyrobených, které byly vyžadované pro homologaci ve skupině B.

Závodní verze debutovala na Rally Costa Smeralda v dubnu 1982 a v mistrovství světa oficiálně soutěžila od roku 1983. Nutno dodat, že soutěž ovládla už od prvního závodu (Rally Monte Carlo vyhrál Walter Röhrl). Toho roku, navzdory tvrdé konkurenci nového Audi Quattro s pohonem všech kol, vyhrála Lancia Rally Gr. B mistrovství světa, Evropy i Itálie s tehdy pětadvacetiletým jezdcem Mikim Biasionim.

 

Alfa Romeo 8C Spider (2010)

Fascinující Alfa 8C Spider byla uvedena na trh v roce 2008 a odvozena byla od Alfy 8C Competizione z roku 2006. Jednalo se o limitovanou edici 500 exemplářů. Vůz navržený stylistickým centrem Alfy Romeo byl supersportem s karoserií roadster, který zdůraznil výjimečné postavení značky u tohoto typu karoserie. Inspiraci našel v některých působivých vozech značky, jako například v Giuliettě Spider z 50. let nebo legendárním Duettu Spider proslaveném v roce 1967 filmem Absolvent s Dustinem Hoffmanem v hlavní roli.  Exteriér Alfy 8C Spider vyniká sošnými tvary, které jsou v dokonalé harmonii s technickou výjimečností Alfy Romeo a jsou skutečným uměleckým dílem v pohybu. Zvláštností vozu byla jeho skládací střecha, která byla opatřena elektrohydraulickým systémem pro automatické zatažení. Střecha byla vyrobena ze dvou překrývajících se tkanin. Vnější vícevrstvá tkanina byla navržena pro vysokou odolnost proti počasí, zatímco vnitřní disponuje skvělou schopností pohlcovat hluk. Vůz je vybaven výkonným osmiválcem o objemu 4,7 litru, který generuje výkon 450 k a je spojen s 6stupňovou robotizovanou převodovkou. V duchu nejlepších tradic Alfy Romeo má model 8C uspořádání transaxle, které zaručuje nejlepší rozložení hmotnosti na nápravy. Motor je umístěn za přední nápravou, zatímco převodovka je umístěná vzadu spolu s diferenciálem.

 

Turín, 4. února 2019

 

poslední videa

pokroČilé vyhledávání

Hledat...

Od
Komu
Hledat

Obrázky


Download

Související obrázky


Priložené soubory


Odkazy